Неділя, 06.10.2024, 13:35
Вітаю Вас Гість | RSS

У світі літератури

Категорії розділу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 145
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Українські народні балади
Порівняльна характеристика 
ліричних й ліро-епічних жанрів фольклору 


Ознаки ліричні пісні
думи
історичні пісні
 балади

сюжетність
-
доволі розлогий сюжет
сюжетні, на першому місці – зображення конкретних подій чи героїв
стислий сюжет, швидкий темп розповіді, що зосереджена довкола центрального мотиву; акцент не на подіях, а на глибоких переживаннях

будова строфи
строфічної будови
астрофічні
строфічної будови
строфічної будови

мелодія
віршовий ритм, стала мелодія
відсутня стала мелодія, виконуються речитативом
віршовий ритм, стала мелодія
віршовий ритм, стала мелодія

«Бондарівна»

Існує 175 варіантів цієї балади. Твір відбиває події часів панування Польщі над Україною, геніальний опис стану колоніального рабства (Каньовський збиткується над уже мертвою дівчиною: Бондарівна лежить на тесовій лаві «сутки ще й годину», «поки звелів пан Каньовський зробить домовину» – батько без панського дозволу не мав права навіть поховати доньку).

Уславлення національної гордості, Бондарівна репрезентує тип української жінки-козачки (несказанно вродливої, волелюбної, гордої, мужньої, сильної духом). 
Бондарівна – це сама наша нація, українська душа, котру не раз прагнули знищити за її гордість і волелюбство.
Традиційні порівняння: «як пишная пава», «як сива голубка»;
Паралелізм за принципом контрасту: «А на тії Бондарівні червонії стрічки, / Куди вели Бондарівну, там криваві річки».
Коломийковий віршовий розмір.

«Ой летіла стріла»

Одна з найдавніших балад в українському фольклорі.

Мотив безглуздя воєнного душогубства.

Три зозулі – мати, кохана, сестра (зозуля – жіноча печаль, туга, самотність).
Контраст гіперболи й літоти: «Де матінка плаче, / Там Дунай розлився; Де плаче сестриця, / Там слізок криниця; / Де плаче миленька – / Там земля сухенька».
Балада збудована на потрійній градації.

«Ой на горі вогонь горить»

Висвітлення людиновбивчої жорстокості війни як такої (вказівки на конкретну війну немає).

Розгорнута метафора-контраст (прадавній символ): змалювання героїчної загибелі в бою як весілля.


Сюжети народних балад, які стали основою для літературних творів:

1. «Жила вдова на Подолі» – казка Марко Вовчок «Дев’ять братів і десята сестриця Галя».
2. «Лимерівна» – однойменне оповідання Марка Вовчка й драма Панаса Мирного.
3. «Ой жив у Січі старий козак» – драми М. Костомарова й І. Карпенка-Карого «Сава Чалий».
4. «Пісня про шандаря» – трагедія І. Франка «Украдене щастя».
5. «Ой не ходи, Грицю…» – однойменна п’єса М. Старицького, драма В. Самійленка «Чураївна», повість О. Кобилянської «В неділю рано зілля копала», роман у віршах Л. Костенко «Маруся Чурай».

Дослідник балад – Олексій Іванович Дей: «Балади: кохання та дошлюбні взаємини», «Балади: родинно-побутові стосунки» (у двох книгах), збірка «Балади», монографія «Українська народна балада».

Категорія: Мої статті | Додав: a_syddi_hto (03.10.2010)
Переглядів: 3631 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 3.0/1
Всього коментарів: 2
1 Алінка  
0
оооо дякую)

2 a_syddi_hto  
1
На здоров*я, сонце! biggrin

Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту